Historické modely
Historické modely...
...repliky historických modelov som počas svojej modelárskej kariéry akosi prehliadal a nevenoval som im pozornosť. Popri rôznych kategóriách leteckého modelárstva stále neprichádzal impulz, ktorý by môj záujem o tieto modely naštartoval.
Prvým modelom, ktorý som postavil bol hornoplošník Chatterbox z roku 1958 uverejnený v časopise RC modely v roku 2000.
Tento model o rozpätí
Postavil som si ho pre rekreačné lietanie. Našiel som v ňom skvelý model, s ktorým som lietaval na letisku Sliač po skončení služby v pohotovostnom systéme. Bol osadený motorom Speed 400 napájaným sedemčlánkom Sanyo 1100mAh. K ovládaniu som použil RC vybavenie, ktoré malo štandardnú veľkosť serv a príjmača . Hmotnosť modelu prevyšovala
Prvým ozajstným historikom bol Bulldozer. Jeho plán mi ukázal Jozef Popradi a bolo rozhodnuté. Po prekopírovaní som sa pustil do stavby a model zalietaval na prvom ročníku Feferónkového pohára v roku 2005. Vybavenie už bolo mikro a pohon zabezpečoval Speed 400 6V s dvojčlánkom Li-ion 1100mAh.
Svojimi tvarmi si hneď našiel priaznivcov na stretnutiach historických modelov i propagačných akciách Modelklubu Žilina. Postupne k nemu pribudol i ďalší kus, ktorý si postavil p. Popradi. Ten ho však osadil striedavým motorom a 3-článkom LiPol.
S Bulldozerom som sa zúčastnil niekoľkých modelárskych súťaží, ale bez výraznejšieho výsledku. Ten kto sa do modelov vyzná iste usúdi, že tento kabiňák na vysoké výkony nie je navrhnutý. Odmenou pre mňa sú dlhé minúty letu v malých výškach i nízke pomalé prelety v úrovni hlavy. Bulldozer sa mi osvedčil i ako veľmi dobrý a poslušný model pre začínajúceho RC pilota.
Tretím historickým modelom, ktorý som postavil bol Ichabod 400. Túto stavebnicu od Classicmodels Benešov som si vybral ako darček na Vianoce. Model som postavil tak ako bol spracovaný a vyšiel mi pomerne ťažký. Veľa som musel dovažovať v prednej časti. I napriek tomuto nedostatku som s ním veľmi spokojný. Je poháňaný motorom Speed 400 6V napájaným dvojčlánkom LiPol 1200 mAh.
Zatiaľ poslednou replikou historického modelu je Nomad z roku 1941. Je zmenšený na rozpätie
Náhľad fotografií zo zložky Historické modely Milan Bodzan